Rejse med hund og kat til Sverige

Det har jo i mange år været besværligt og dyrt at få sin hund og kat til Sverige, men nu kan svenskerne ikke opretholde særreglerne ret meget længere. De har fået lov til at forlænge deres regler 1½ år mere, men derefter gælder de samme regler som rejse med hund og kat til øvrige EU lande.

• Per 14. juni 2010 bortfaldt ormekur til hunde som skal rejse transit gennem Sverige til Bornholm. Dvs hundene skal ikke længere have en ormekur mod bændelorm inden man skal gennem Sverige til Bornholm.Øvrige regler for transitrejse findes stadig : rejsen skal vare max. 4 timer og hunden må ikke tages ud af bilen.
  • Per 3. juli 2011 : fremover accepteres øretatovering ikke som id mærkning af hunde eller katte, som skal indrejse i Sverige. Alle rejsende dyr skal være chips-mærkede.
  • Per 1. januar 2012 : Kravet om kontrol af antistoffer mod rabies ( undersøges i dag via en blodprøve ) frafalder.

Hunden skal fortsat rabiesvaccineres inden indrejse, som ved rejse til øvrige EU lande, og vaccinationer skal indføres i et hundepas. Det vides endnu ikke om kravet om dyrene skal have ormekur bortfalder eller ej.

DVS per 1. januar 2012 gælder følgende regler for hunde og katte som rejser i EU, Sverige, UK,Irland og Malta :

• Dyret skal have et pas, som er udfærdiget af autoriseret dyrlæge.
  • Dyret skal være id-mærket med mikrochip.
  • Dyret skal have gyldig rabiesvaccination.
  • Dyret skal være ledsaget af en person.
  • Evt. kur mod bændelorm.

Susanne Schantz Laursen dyrlæge