Tiltag på Inges kattehjem Næstved

Siden sommeren 2006 har vi på kattehjemmet i Næstved indført den ordning, at alt hvad der formidles til nyt hjem af katte, er eller bliver neutraliserede.

Før var kun ungkatte og voksne katte vi kastrerede eller steriliserede, og vi vidste ikke om folk fik de killinger de købte, neutraliseret.

Den nye ordning indebærer at når man køber en killing får man nogle måneder efter, afhængig af killingens alder ved salgstidspunktet, en indkaldelse til neutralisation, øretavoring og genbehandling for ormekur.

Killingerne koster 800 kr. alt inklusiv (1. gangs vaccine, bredspektret orme-og loppekur, sundhedseftersyn)og de voksne katte 600 kr. – denne prisforskel for netop at favorisere de voksne katte, så også de er nemme at formidle til et hjem, fremfor en lille nuttet og køn kattekilling. (den eneste udgift man efterfølgende har er revaccination af killingen 4 uger efter 1. vaccination)

Når folk så modtager denne reminder, ringer de direkte til kattehjemmet, eller til os her på klinikken og aftaler tid for neutralisation af deres kat.

Det er vores klare opfattelse at ordningen er en stor succes, og der er ikke længere denne usikkerhed med om folk nu også husker at få den killing de har købt, neutraliseret, når den bliver kønsmoden. (eller de kommer året efter med et kuld killinger, de nåede ikke lige …)

Det er også meget positivt at vi kan følge alle de killinger der bliver solgt.

Vi får dem at se en gang til, hørt hvordan de trives, om deres maver er i orden, om de har haft nogle sygdomme, problemer etc.

Ordningen fungerer rigtig godt, og vi ved med sikkerhed at ingen katte, som formidles til nyt hjem fra Inges Kattehjem, vil bidrage til at øge “puljen” af killinger som ikke har noget hjem, hjemløse killinger m.m.

Der er ingen problemer med at de mennesker som har købt katte, skal tilbage til Næstved med katten og få den opereret. Alle virker meget tilfredse med ordningen, og der er tilsyneladende heller ingen problemer med at neutralisere kattene i en alder af ca. 5- 6 måneder.

Susanne Schantz Laursen dyrlæge Inges Kattehjem, Næstved afdelingen.